Nina wint ‘Big Screen Award’ op

Nina wint 'Big Screen Award' op IFFR

De film Nina die te zien was op het IFFR valt in de smaak bij de publieksjury. De film wint de VPRO Big Screen Award. Dit betekent dat de film ook in de bioscopen en op TV te zien zal zijn.

Nina wint Big Screen Competition

In de Big Screen Competition bepaalt een publieksjury welke IFFR-film het verdient om in de Nederlandse bioscopen te worden uitgebracht en door de VPRO op televisie te worden uitgezonden op NPO2.

In deze competitie worden acht nieuwe films geselecteerd die hun wereldpremière beleven tijdens IFFR. Naast de vertoning in bioscoop en op TV winnen de makers van Nina ook een geldprijs van €30.000.

Over Nina

Na twintig jaar zit het huwelijk van Nina en Wojtek op een dood spoor, deels omdat ze geen kinderen kunnen krijgen. Als ze een jonge vrouw, Magda, leren kennen, proberen ze haar over te halen draagmoeder te worden van hun kind, maar de situatie wordt ingewikkeld als Nina zich plotseling tot Magda voelt aangetrokken.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Dit talentvolle debuut is een gevoelig portret van een sterke, maar verwarde vrouw die vastzit in haar rol als echtgenote en dochter – Nina’s dominante moeder is ook nog eens de directeur van de school waar zij werkt. De energieke, schijnbaar zorgeloze Magda fungeert voor haar als breekijzer. De camera zit constant dicht op de drie hoofdpersonen en creëert zo een zintuiglijke, levendige sfeer.

Er is één locatie die een belangrijke rol speelt: Natalia Bażowska’s kunstwerk Birth Place, dat een baarmoeder voorstelt waar je in kunt liggen en die voor de personages de enige veilige plek is waar hun liefde, vrijheid en identiteiten niet aan conventies gebonden zijn.

Voor meer informatie over de kunstenares Natalia Bażowska zie culture.pl of bezoek haar eigen site voor een impressie van Birth Place. Deze installatie is een project van de kunstenares uit 2012.


 

Over Olga Chajdas

Olga Chajdas (1983) rondde haar opleiding in productie van de filmschool in Lodz in 2006 af en deed een opleiding in regie op Andrzej Wajda's Film School in 2009. Ze werkte veelvuldig als assistent-regisseur, schrijver en ook als onafhankelijke regisseur, voor tv, film en theater. Nina (2018), wereldpremière op IFFR, is Chajdas’ eerste lange film.

Het oordeel van de Jury

“Het lag dicht bij elkaar en we willen een eervolle vermelding maken van de tweede plek, The Guilty van Gustav Möller, maar uiteindelijk raakte een andere film ons op een instinctievere manier. De winnende film Ninais een universeel verhaal over liefde, identiteit en hoop. Het behandelt het internaliseren van sociale verwachtingen en het losbreken daarvan om uiteindelijk je ware zelf te vinden. Het verhaal vermijdt makkelijke oplossingen en stereotiepe worstelingen en geeft ons een enigszins geïdealiseerd beeld van de wereld, waarmee het een persoonlijkere ervaring wordt. Ook is de film visueel sterk met slepende en intieme shots en worden de hoofdrollen uitstekend vertolkt.”

Interview met regisseur en hoofdrolspeelster

Direct na de premiere in Rotterdam was er een interview met de regiseusse en de hoofdrolspeelster Eliza Rycembel (Warscahu, 1992). Daarbij wordt ook stil gestaan bij de politieke actualiteit en de verhouding van de Poolse maatschappij met de LGTB-gemeenschap.

Ook gaf Olga een interview aan VPRO Cinema:

Bron teksten o.a. site IFFR

No Comments Yet.

Geef een reactie