Hulp vanuit de lucht

Voor de bevoorrading van de opstandelingen in Warschau maken Liberators van de RAF vluchten vanuit Brindisi Italië. Onder de eenheden van de RAF de hulp vanuit de lucht brengen zijn ook Zuid Afrikaanse en -uiteraard- Poolse eenheden. Het zijn alle eenheden die gedurende oorlog over bezet Europa hebben gevlogen voor het droppen van voorraden voor verzetsgroepen of het droppen van geheimagenten.

Tekst bij deze foto van het Imperial War Museum:

"Mechanics of the 1586 Polish Special Duties Flight overhauling a B-24 Liberator GR-S, BZ965 (commanded by Flight Lieutenant Zbigniew Szostak) at their base in Brindisi in Italy, after the long journey to Warsaw with supplies for the fighting Home Army. The emblem on the aircraft stands for 'Śmierć na zasobniku' - 'Death on the Container'. The flags on the left indicate the countries which the Liberator flew with the supplying missions to."

De vluchten naar Polen vanuit Italië zijn lang en niet zonder gevaar zoals blijkt uit de berichtgeving uit 'The Scotsman' van die tijd: ‘Aid for Warsaw: Night Bombers from Italy Drop Supplies. 20 Aircraft Lost’ (19 augustus 1944).

© IWM (MH 1217)

Voor een betere indruk van het gebruikte soort vliegtuig nog twee afbeeldingen van het Imperial War Museum met hun bijschriften.
THE WARSAW UPRISING, AUGUST-OCTOBER 1944
THE WARSAW UPRISING, AUGUST-OCTOBER 1944© IWM (MH 1214)

The crew and ground staff of the 1586 Polish Special Duties Flight in front of their B-24 Liberator aircraft GR-U (BZ 860). The Flight's CO, Squadron Leader Stanisław Król, is standing in the middle of the group, under the white and red chessboard - the Polish Air Force emblem.

THE WARSAW UPRISING, AUGUST-NOVEMBER 1944
THE WARSAW UPRISING, AUGUST-NOVEMBER 1944© IWM (CL 3557)

The crew of a Consolidated Liberator B Mark VI of No. 178 Squadron RAF which took part in the operations to resupply the Polish Home Army by air during the Warsaw Uprising. In attempting to drop their loads at under 500 feet over drop-zones in the middle of the heavily-defended city during August 1944, the Squadron suffered heavy losses, 9 aircraft being shot down in less than two weeks. Photographed at their base at Amendola, Italy, the crew consists of (left to right): Sergeant John Rush (pilot) of Newcastle-on-Tyne; Sergeant Derek Coates (wireless-operator) of Manchester; Sergeant Peter Green (mid-upper gunner) of Morden, Surrey; Lieutenant Keith Murray SAAF (navigator) of Johannesburg, South Africa; Flight-Sergeant Derek Stuart RAAF (2nd pilot) of Ascot Vale, Australia; and Flight-Sergeant Kenneth Pierce (tail gunner) of Pontypridd, South Wales.