jun
24
za
Edward Krasiński – retrospectieve tentoonstelling @ Stedelijk Museum Amsterdam
jun 24 @ 10:00 – 18:00

Edward Krasiński - retrospectieve tentoonstelling

In het Stedelijk Museum Amsterdam is van 24 juni tot en met 15 oktober 2017 een tentoonstelling te zien met het werk van Edward Krasiński.  Krasiński is één van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse avant-garde van de jaren 60 en 70.

Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst. Bij het grote publiek is hij nog weinig bekend. De verklaring volgens curator Leontine Coelewij: “...we in het verleden eigenlijk heel weinig kennis hadden van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt, daar wisten we toen nauwelijks iets van. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunstscene. Deze tentoonstelling onderstreept de betekenis van zijn ruim 40 jaar omvattende oeuvre.”

Krasiński’s werk sluit aan bij de minimal art en conceptuele kunst van de jaren 60 en 70, internationale stromingen die goed verzameld zijn door het Stedelijk Museum.

'Lijnenspel'

In de jaren vijftig is Krasiński actief als schilder en grafisch vormgever. Begin jaren zestig maakt hij zijn eerste sculpturen in de vorm van schilderijen met een ruimtelijke component. Vanaf hier maakt hij meer en meer 'tekeningen' in de ruimte met zijn draad-sculpturen soms niet meer omvattend dan een eenvoudig lijnenspel.

De expositie in het Stedelijk omvat zijn gehele artistieke loopbaan vanaf de sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot aan de installaties van het begin van de 21e eeuw en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen. Krasiński liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een dadaïstische interesse in de rol van toeval.

In de tentoonstelling zijn ruim vijftig werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn. In 1968 introduceerde hij in zijn werk blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar materiaal, waarmee hij ruimtes en objecten met elkaar verbond. Het zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “I place it horizontally at a height of 130 cm everywhere and on everything. I encompass everything with it and go everywhere.”

In de tentoonstelling zijn ruimtelijke installaties van Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde. Krasiński’s atelier in Warschau, wordt in beeld gebracht in de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte. Verder komen de minder bekende performatieve kanten van zijn werk aan bod evenals zijn contact met kunstenaars als Daniel Buren en Tadeusz Kantor.

Belangrijke momenten: Protesten en een telex

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Krasiński Farewell to Spring, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In 1970 wordt Krasiński gevraagd om een bijdrage te leveren aan de internationale bieannale van Tokyo. Als zijn werkstukken te laat aan dreigen te komen stuurt een telex met daarin 5000 keer het woord 'Bleu'. Hij laat de 80-meter lange strip van de telex neerleggen als vervanging voor de eigenlijke kunstwerken. Als de verscheepte kunstwerken alsnog arriveren, worden deze tentoongesteld. De reep papier van de telex wordt in een kogelvrije glazen kist tentoongesteld.

"I went to the post office and sent a telex repeating “BLUE” five thousand times. Before that, I had sent a telegram to Tokyo that I would send a telex at a specified time and that they should scatter the very long stripe on the podium with the earlier telegram."

"After that there was nothing more I could do; it was so radical there was no turning back."

Dit wordt vaak beschreven als het begin van de Poolse conceptuele kunst.

Korte Biografie van Krasiński

Krasiński werd geboren in 1925 in Łuck (zo'n 400 kilometer  oost, zuid oost van Warszawa in de huidige Oekraïne) en studeerde in de jaren 40 aan de kunstacademie in Kraków. Van 1940-42 studeerde hij interieur ontwerp en grafisch ontwerp. De jaren na de oorlog verdiepte hij zich in de schilderkunst aan de hogeschool voor kunsten onder leiding van Władysław Jarocki, Wojciech Weiss, en Józef Mehoffer. Tijdens de oorlogsjaren kwam hij ook in contact met kunstenaar als Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski en Tadeusz Brzozowski.

In 1954 vestigde hij zich in Warszawa, waar hij de Galeria Foksal oprichtte met onder andere Tadeusz Kantor and Henryk Stażewski.  Met deze laatste deelde hij een atelier in Warschau  waar hij woonde en werkte, en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen. Krasiński exposeerde tijdens zijn leven zowel in Polen als in New York, Parijs en in Tokio (Tokio Biënnale, 1970).

Zijn werk is onder andere te vinden in Centre Georges Pompidou in Paris, het de nationale musea in Warszawa, Kraków en Wrocław, het kunstmuseum in Łódź, de 'National Gallery' in Praag en Museum of Modern Art in New York. En nu dus voor een aantal maanden ook in Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1996 speelt Krasiński de bijrol van Professor Haneman in de film 'Autoportret z kochanką' (zie still uit compilatie op vimeo met de vrouwelijke hoofdrolspeelster Katarzyna Figura als Diana).

De tentoonstelling

Edward Krasiński is samengesteld door Leontine Coelewij, conservator Stedelijk Museum Amsterdam en Kasia Redzisz, conservator Tate Liverpool. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en Tate Liverpool.

Edward Krasiński is mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van het Adam Mickiewicz Institute, opererend onder het Culture.pl merk.

Bij bol.com is een uitgave te koop die vorig jaar verscheen toen het retrospectieve te zien was in Tate Liverpool en de video bij dit bericht dateert ook van die tentoonstelling.

Bron teksten: onder andere Stedelijk Museum en Culture.pl. Bron afbeeldingen: Site stedelijk museum en wikiart.org.

jun
25
zo
Edward Krasiński – retrospectieve tentoonstelling @ Stedelijk Museum Amsterdam
jun 25 @ 10:00 – 18:00

Edward Krasiński - retrospectieve tentoonstelling

In het Stedelijk Museum Amsterdam is van 24 juni tot en met 15 oktober 2017 een tentoonstelling te zien met het werk van Edward Krasiński.  Krasiński is één van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse avant-garde van de jaren 60 en 70.

Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst. Bij het grote publiek is hij nog weinig bekend. De verklaring volgens curator Leontine Coelewij: “...we in het verleden eigenlijk heel weinig kennis hadden van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt, daar wisten we toen nauwelijks iets van. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunstscene. Deze tentoonstelling onderstreept de betekenis van zijn ruim 40 jaar omvattende oeuvre.”

Krasiński’s werk sluit aan bij de minimal art en conceptuele kunst van de jaren 60 en 70, internationale stromingen die goed verzameld zijn door het Stedelijk Museum.

'Lijnenspel'

In de jaren vijftig is Krasiński actief als schilder en grafisch vormgever. Begin jaren zestig maakt hij zijn eerste sculpturen in de vorm van schilderijen met een ruimtelijke component. Vanaf hier maakt hij meer en meer 'tekeningen' in de ruimte met zijn draad-sculpturen soms niet meer omvattend dan een eenvoudig lijnenspel.

De expositie in het Stedelijk omvat zijn gehele artistieke loopbaan vanaf de sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot aan de installaties van het begin van de 21e eeuw en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen. Krasiński liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een dadaïstische interesse in de rol van toeval.

In de tentoonstelling zijn ruim vijftig werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn. In 1968 introduceerde hij in zijn werk blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar materiaal, waarmee hij ruimtes en objecten met elkaar verbond. Het zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “I place it horizontally at a height of 130 cm everywhere and on everything. I encompass everything with it and go everywhere.”

In de tentoonstelling zijn ruimtelijke installaties van Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde. Krasiński’s atelier in Warschau, wordt in beeld gebracht in de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte. Verder komen de minder bekende performatieve kanten van zijn werk aan bod evenals zijn contact met kunstenaars als Daniel Buren en Tadeusz Kantor.

Belangrijke momenten: Protesten en een telex

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Krasiński Farewell to Spring, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In 1970 wordt Krasiński gevraagd om een bijdrage te leveren aan de internationale bieannale van Tokyo. Als zijn werkstukken te laat aan dreigen te komen stuurt een telex met daarin 5000 keer het woord 'Bleu'. Hij laat de 80-meter lange strip van de telex neerleggen als vervanging voor de eigenlijke kunstwerken. Als de verscheepte kunstwerken alsnog arriveren, worden deze tentoongesteld. De reep papier van de telex wordt in een kogelvrije glazen kist tentoongesteld.

"I went to the post office and sent a telex repeating “BLUE” five thousand times. Before that, I had sent a telegram to Tokyo that I would send a telex at a specified time and that they should scatter the very long stripe on the podium with the earlier telegram."

"After that there was nothing more I could do; it was so radical there was no turning back."

Dit wordt vaak beschreven als het begin van de Poolse conceptuele kunst.

Korte Biografie van Krasiński

Krasiński werd geboren in 1925 in Łuck (zo'n 400 kilometer  oost, zuid oost van Warszawa in de huidige Oekraïne) en studeerde in de jaren 40 aan de kunstacademie in Kraków. Van 1940-42 studeerde hij interieur ontwerp en grafisch ontwerp. De jaren na de oorlog verdiepte hij zich in de schilderkunst aan de hogeschool voor kunsten onder leiding van Władysław Jarocki, Wojciech Weiss, en Józef Mehoffer. Tijdens de oorlogsjaren kwam hij ook in contact met kunstenaar als Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski en Tadeusz Brzozowski.

In 1954 vestigde hij zich in Warszawa, waar hij de Galeria Foksal oprichtte met onder andere Tadeusz Kantor and Henryk Stażewski.  Met deze laatste deelde hij een atelier in Warschau  waar hij woonde en werkte, en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen. Krasiński exposeerde tijdens zijn leven zowel in Polen als in New York, Parijs en in Tokio (Tokio Biënnale, 1970).

Zijn werk is onder andere te vinden in Centre Georges Pompidou in Paris, het de nationale musea in Warszawa, Kraków en Wrocław, het kunstmuseum in Łódź, de 'National Gallery' in Praag en Museum of Modern Art in New York. En nu dus voor een aantal maanden ook in Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1996 speelt Krasiński de bijrol van Professor Haneman in de film 'Autoportret z kochanką' (zie still uit compilatie op vimeo met de vrouwelijke hoofdrolspeelster Katarzyna Figura als Diana).

De tentoonstelling

Edward Krasiński is samengesteld door Leontine Coelewij, conservator Stedelijk Museum Amsterdam en Kasia Redzisz, conservator Tate Liverpool. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en Tate Liverpool.

Edward Krasiński is mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van het Adam Mickiewicz Institute, opererend onder het Culture.pl merk.

Bij bol.com is een uitgave te koop die vorig jaar verscheen toen het retrospectieve te zien was in Tate Liverpool en de video bij dit bericht dateert ook van die tentoonstelling.

Bron teksten: onder andere Stedelijk Museum en Culture.pl. Bron afbeeldingen: Site stedelijk museum en wikiart.org.

Lezing en Film door het Generaal Maczek Museum @ Gemeenschapshuis Vianden
jun 25 @ 14:00 – 16:00
Lezing en Film door het Generaal Maczek Museum @ Gemeenschapshuis Vianden | Breda | Noord-Brabant | Nederland

Lezing en Film door het Generaal Maczek Museum

Graag brengen we deze bijeenkomst, georganiseerd door de Commissie Zichtbaarheid van het Generaal Maczek Museum, bij u onder de aandacht:

Uitnodiging voor zondagmiddag 25 juni 2017 Generaal Maczek Museum

Voordat de vakantieperiode aanbreekt biedt het Generaal Maczek Museum u nog een interessante zondagmiddag aan op 25 juni a.s. in Gemeenschapshuis De Vianden.

Programma:

14.00 uur:        welkom
14.15 uur:        lezing
Miriam Guensberg geeft een lezing die een ode is aan haar overleden vader, maar ook aan alle andere Poolse bevrijders. Ze zal de lijn doortrekken naar het nu waarin de geschiedenis zich dreigt te herhalen.

Miriam Guensberg publiceerde o.a “Poolse Tranen” (2014) waarin het verzwegen verleden van haar Pools Joodse vader die tijdens de Tweede Wereldoorlog arts was bij de Eerste Poolse Pantserdivisie een grote rol speelt. Ook in haar roman “Ooit” buigt ze zich over de Poolse geschiedenis. In haar laatste roman “Het geheim van Audrey H. (Audrey Hepburn)” overpeinst ze vanuit een andere invalshoek de impact van de oorlogsjaren.

Miriam Guensberg (1950) studeerde filosofie en vergelijkende literatuur wetenschap in Nijmegen en studeerde af in Amsterdam, ze schreef teksten, zong, werkte enige tijd aan een dissertatie, maar koos uiteindelijk voor de literatuur. Het verleden van haar vader, een Poolse Jood in 1908 geboren, speelt in veel van haar boeken een rol.

14.45 uur:        pauze
Even bijpraten onder het genot van een kopje koffie/thee of iets dergelijks

15.00 uur:        film
De Poolse soldaat", waarin twee Poolse veteranen, Alphons Reichert van de Eerste Poolse Pantserdivisie en Wladyslaw Korob, parachutist in de 1e Poolse Onafhankelijke Parachutistenbrigade, vertellen over hun ervaringen tijdens en na de oorlog. De film is, waar nodig, Nederlands ondertiteld en duurt ongeveer 30 minuten.

15.30 uur:        nazit

16.00 uur:        einde

Locatie:                        Gemeenschapshuis Vianden, Viandenlaan 3, 4835 EG, Breda

Aanvang:                      14.00 uur

Kosten:                        Toegang is gratis, maar uiteraard is een donatie altijd welkom

Parkeren:                      Parkeermogelijkheid op het terrein, zij-ingang binnen de poort, of het Schoolakker­plein

Graag tot ziens op zondag 25 juni a.s. om 14.00 uur in de Viandenlaan!

Commissie Zichtbaarheid

Generaal Maczek Museum

jun
26
ma
Edward Krasiński – retrospectieve tentoonstelling @ Stedelijk Museum Amsterdam
jun 26 @ 10:00 – 18:00

Edward Krasiński - retrospectieve tentoonstelling

In het Stedelijk Museum Amsterdam is van 24 juni tot en met 15 oktober 2017 een tentoonstelling te zien met het werk van Edward Krasiński.  Krasiński is één van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse avant-garde van de jaren 60 en 70.

Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst. Bij het grote publiek is hij nog weinig bekend. De verklaring volgens curator Leontine Coelewij: “...we in het verleden eigenlijk heel weinig kennis hadden van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt, daar wisten we toen nauwelijks iets van. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunstscene. Deze tentoonstelling onderstreept de betekenis van zijn ruim 40 jaar omvattende oeuvre.”

Krasiński’s werk sluit aan bij de minimal art en conceptuele kunst van de jaren 60 en 70, internationale stromingen die goed verzameld zijn door het Stedelijk Museum.

'Lijnenspel'

In de jaren vijftig is Krasiński actief als schilder en grafisch vormgever. Begin jaren zestig maakt hij zijn eerste sculpturen in de vorm van schilderijen met een ruimtelijke component. Vanaf hier maakt hij meer en meer 'tekeningen' in de ruimte met zijn draad-sculpturen soms niet meer omvattend dan een eenvoudig lijnenspel.

De expositie in het Stedelijk omvat zijn gehele artistieke loopbaan vanaf de sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot aan de installaties van het begin van de 21e eeuw en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen. Krasiński liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een dadaïstische interesse in de rol van toeval.

In de tentoonstelling zijn ruim vijftig werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn. In 1968 introduceerde hij in zijn werk blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar materiaal, waarmee hij ruimtes en objecten met elkaar verbond. Het zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “I place it horizontally at a height of 130 cm everywhere and on everything. I encompass everything with it and go everywhere.”

In de tentoonstelling zijn ruimtelijke installaties van Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde. Krasiński’s atelier in Warschau, wordt in beeld gebracht in de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte. Verder komen de minder bekende performatieve kanten van zijn werk aan bod evenals zijn contact met kunstenaars als Daniel Buren en Tadeusz Kantor.

Belangrijke momenten: Protesten en een telex

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Krasiński Farewell to Spring, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In 1970 wordt Krasiński gevraagd om een bijdrage te leveren aan de internationale bieannale van Tokyo. Als zijn werkstukken te laat aan dreigen te komen stuurt een telex met daarin 5000 keer het woord 'Bleu'. Hij laat de 80-meter lange strip van de telex neerleggen als vervanging voor de eigenlijke kunstwerken. Als de verscheepte kunstwerken alsnog arriveren, worden deze tentoongesteld. De reep papier van de telex wordt in een kogelvrije glazen kist tentoongesteld.

"I went to the post office and sent a telex repeating “BLUE” five thousand times. Before that, I had sent a telegram to Tokyo that I would send a telex at a specified time and that they should scatter the very long stripe on the podium with the earlier telegram."

"After that there was nothing more I could do; it was so radical there was no turning back."

Dit wordt vaak beschreven als het begin van de Poolse conceptuele kunst.

Korte Biografie van Krasiński

Krasiński werd geboren in 1925 in Łuck (zo'n 400 kilometer  oost, zuid oost van Warszawa in de huidige Oekraïne) en studeerde in de jaren 40 aan de kunstacademie in Kraków. Van 1940-42 studeerde hij interieur ontwerp en grafisch ontwerp. De jaren na de oorlog verdiepte hij zich in de schilderkunst aan de hogeschool voor kunsten onder leiding van Władysław Jarocki, Wojciech Weiss, en Józef Mehoffer. Tijdens de oorlogsjaren kwam hij ook in contact met kunstenaar als Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski en Tadeusz Brzozowski.

In 1954 vestigde hij zich in Warszawa, waar hij de Galeria Foksal oprichtte met onder andere Tadeusz Kantor and Henryk Stażewski.  Met deze laatste deelde hij een atelier in Warschau  waar hij woonde en werkte, en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen. Krasiński exposeerde tijdens zijn leven zowel in Polen als in New York, Parijs en in Tokio (Tokio Biënnale, 1970).

Zijn werk is onder andere te vinden in Centre Georges Pompidou in Paris, het de nationale musea in Warszawa, Kraków en Wrocław, het kunstmuseum in Łódź, de 'National Gallery' in Praag en Museum of Modern Art in New York. En nu dus voor een aantal maanden ook in Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1996 speelt Krasiński de bijrol van Professor Haneman in de film 'Autoportret z kochanką' (zie still uit compilatie op vimeo met de vrouwelijke hoofdrolspeelster Katarzyna Figura als Diana).

De tentoonstelling

Edward Krasiński is samengesteld door Leontine Coelewij, conservator Stedelijk Museum Amsterdam en Kasia Redzisz, conservator Tate Liverpool. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en Tate Liverpool.

Edward Krasiński is mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van het Adam Mickiewicz Institute, opererend onder het Culture.pl merk.

Bij bol.com is een uitgave te koop die vorig jaar verscheen toen het retrospectieve te zien was in Tate Liverpool en de video bij dit bericht dateert ook van die tentoonstelling.

Bron teksten: onder andere Stedelijk Museum en Culture.pl. Bron afbeeldingen: Site stedelijk museum en wikiart.org.

jun
27
di
Edward Krasiński – retrospectieve tentoonstelling @ Stedelijk Museum Amsterdam
jun 27 @ 10:00 – 18:00

Edward Krasiński - retrospectieve tentoonstelling

In het Stedelijk Museum Amsterdam is van 24 juni tot en met 15 oktober 2017 een tentoonstelling te zien met het werk van Edward Krasiński.  Krasiński is één van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse avant-garde van de jaren 60 en 70.

Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst. Bij het grote publiek is hij nog weinig bekend. De verklaring volgens curator Leontine Coelewij: “...we in het verleden eigenlijk heel weinig kennis hadden van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt, daar wisten we toen nauwelijks iets van. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunstscene. Deze tentoonstelling onderstreept de betekenis van zijn ruim 40 jaar omvattende oeuvre.”

Krasiński’s werk sluit aan bij de minimal art en conceptuele kunst van de jaren 60 en 70, internationale stromingen die goed verzameld zijn door het Stedelijk Museum.

'Lijnenspel'

In de jaren vijftig is Krasiński actief als schilder en grafisch vormgever. Begin jaren zestig maakt hij zijn eerste sculpturen in de vorm van schilderijen met een ruimtelijke component. Vanaf hier maakt hij meer en meer 'tekeningen' in de ruimte met zijn draad-sculpturen soms niet meer omvattend dan een eenvoudig lijnenspel.

De expositie in het Stedelijk omvat zijn gehele artistieke loopbaan vanaf de sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot aan de installaties van het begin van de 21e eeuw en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen. Krasiński liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een dadaïstische interesse in de rol van toeval.

In de tentoonstelling zijn ruim vijftig werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn. In 1968 introduceerde hij in zijn werk blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar materiaal, waarmee hij ruimtes en objecten met elkaar verbond. Het zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “I place it horizontally at a height of 130 cm everywhere and on everything. I encompass everything with it and go everywhere.”

In de tentoonstelling zijn ruimtelijke installaties van Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde. Krasiński’s atelier in Warschau, wordt in beeld gebracht in de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte. Verder komen de minder bekende performatieve kanten van zijn werk aan bod evenals zijn contact met kunstenaars als Daniel Buren en Tadeusz Kantor.

Belangrijke momenten: Protesten en een telex

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Krasiński Farewell to Spring, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In 1970 wordt Krasiński gevraagd om een bijdrage te leveren aan de internationale bieannale van Tokyo. Als zijn werkstukken te laat aan dreigen te komen stuurt een telex met daarin 5000 keer het woord 'Bleu'. Hij laat de 80-meter lange strip van de telex neerleggen als vervanging voor de eigenlijke kunstwerken. Als de verscheepte kunstwerken alsnog arriveren, worden deze tentoongesteld. De reep papier van de telex wordt in een kogelvrije glazen kist tentoongesteld.

"I went to the post office and sent a telex repeating “BLUE” five thousand times. Before that, I had sent a telegram to Tokyo that I would send a telex at a specified time and that they should scatter the very long stripe on the podium with the earlier telegram."

"After that there was nothing more I could do; it was so radical there was no turning back."

Dit wordt vaak beschreven als het begin van de Poolse conceptuele kunst.

Korte Biografie van Krasiński

Krasiński werd geboren in 1925 in Łuck (zo'n 400 kilometer  oost, zuid oost van Warszawa in de huidige Oekraïne) en studeerde in de jaren 40 aan de kunstacademie in Kraków. Van 1940-42 studeerde hij interieur ontwerp en grafisch ontwerp. De jaren na de oorlog verdiepte hij zich in de schilderkunst aan de hogeschool voor kunsten onder leiding van Władysław Jarocki, Wojciech Weiss, en Józef Mehoffer. Tijdens de oorlogsjaren kwam hij ook in contact met kunstenaar als Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski en Tadeusz Brzozowski.

In 1954 vestigde hij zich in Warszawa, waar hij de Galeria Foksal oprichtte met onder andere Tadeusz Kantor and Henryk Stażewski.  Met deze laatste deelde hij een atelier in Warschau  waar hij woonde en werkte, en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen. Krasiński exposeerde tijdens zijn leven zowel in Polen als in New York, Parijs en in Tokio (Tokio Biënnale, 1970).

Zijn werk is onder andere te vinden in Centre Georges Pompidou in Paris, het de nationale musea in Warszawa, Kraków en Wrocław, het kunstmuseum in Łódź, de 'National Gallery' in Praag en Museum of Modern Art in New York. En nu dus voor een aantal maanden ook in Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1996 speelt Krasiński de bijrol van Professor Haneman in de film 'Autoportret z kochanką' (zie still uit compilatie op vimeo met de vrouwelijke hoofdrolspeelster Katarzyna Figura als Diana).

De tentoonstelling

Edward Krasiński is samengesteld door Leontine Coelewij, conservator Stedelijk Museum Amsterdam en Kasia Redzisz, conservator Tate Liverpool. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en Tate Liverpool.

Edward Krasiński is mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van het Adam Mickiewicz Institute, opererend onder het Culture.pl merk.

Bij bol.com is een uitgave te koop die vorig jaar verscheen toen het retrospectieve te zien was in Tate Liverpool en de video bij dit bericht dateert ook van die tentoonstelling.

Bron teksten: onder andere Stedelijk Museum en Culture.pl. Bron afbeeldingen: Site stedelijk museum en wikiart.org.

jun
28
wo
Edward Krasiński – retrospectieve tentoonstelling @ Stedelijk Museum Amsterdam
jun 28 @ 10:00 – 18:00

Edward Krasiński - retrospectieve tentoonstelling

In het Stedelijk Museum Amsterdam is van 24 juni tot en met 15 oktober 2017 een tentoonstelling te zien met het werk van Edward Krasiński.  Krasiński is één van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse avant-garde van de jaren 60 en 70.

Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst. Bij het grote publiek is hij nog weinig bekend. De verklaring volgens curator Leontine Coelewij: “...we in het verleden eigenlijk heel weinig kennis hadden van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt, daar wisten we toen nauwelijks iets van. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunstscene. Deze tentoonstelling onderstreept de betekenis van zijn ruim 40 jaar omvattende oeuvre.”

Krasiński’s werk sluit aan bij de minimal art en conceptuele kunst van de jaren 60 en 70, internationale stromingen die goed verzameld zijn door het Stedelijk Museum.

'Lijnenspel'

In de jaren vijftig is Krasiński actief als schilder en grafisch vormgever. Begin jaren zestig maakt hij zijn eerste sculpturen in de vorm van schilderijen met een ruimtelijke component. Vanaf hier maakt hij meer en meer 'tekeningen' in de ruimte met zijn draad-sculpturen soms niet meer omvattend dan een eenvoudig lijnenspel.

De expositie in het Stedelijk omvat zijn gehele artistieke loopbaan vanaf de sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot aan de installaties van het begin van de 21e eeuw en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen. Krasiński liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een dadaïstische interesse in de rol van toeval.

In de tentoonstelling zijn ruim vijftig werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn. In 1968 introduceerde hij in zijn werk blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar materiaal, waarmee hij ruimtes en objecten met elkaar verbond. Het zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “I place it horizontally at a height of 130 cm everywhere and on everything. I encompass everything with it and go everywhere.”

In de tentoonstelling zijn ruimtelijke installaties van Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde. Krasiński’s atelier in Warschau, wordt in beeld gebracht in de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte. Verder komen de minder bekende performatieve kanten van zijn werk aan bod evenals zijn contact met kunstenaars als Daniel Buren en Tadeusz Kantor.

Belangrijke momenten: Protesten en een telex

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Krasiński Farewell to Spring, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In 1970 wordt Krasiński gevraagd om een bijdrage te leveren aan de internationale bieannale van Tokyo. Als zijn werkstukken te laat aan dreigen te komen stuurt een telex met daarin 5000 keer het woord 'Bleu'. Hij laat de 80-meter lange strip van de telex neerleggen als vervanging voor de eigenlijke kunstwerken. Als de verscheepte kunstwerken alsnog arriveren, worden deze tentoongesteld. De reep papier van de telex wordt in een kogelvrije glazen kist tentoongesteld.

"I went to the post office and sent a telex repeating “BLUE” five thousand times. Before that, I had sent a telegram to Tokyo that I would send a telex at a specified time and that they should scatter the very long stripe on the podium with the earlier telegram."

"After that there was nothing more I could do; it was so radical there was no turning back."

Dit wordt vaak beschreven als het begin van de Poolse conceptuele kunst.

Korte Biografie van Krasiński

Krasiński werd geboren in 1925 in Łuck (zo'n 400 kilometer  oost, zuid oost van Warszawa in de huidige Oekraïne) en studeerde in de jaren 40 aan de kunstacademie in Kraków. Van 1940-42 studeerde hij interieur ontwerp en grafisch ontwerp. De jaren na de oorlog verdiepte hij zich in de schilderkunst aan de hogeschool voor kunsten onder leiding van Władysław Jarocki, Wojciech Weiss, en Józef Mehoffer. Tijdens de oorlogsjaren kwam hij ook in contact met kunstenaar als Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski en Tadeusz Brzozowski.

In 1954 vestigde hij zich in Warszawa, waar hij de Galeria Foksal oprichtte met onder andere Tadeusz Kantor and Henryk Stażewski.  Met deze laatste deelde hij een atelier in Warschau  waar hij woonde en werkte, en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen. Krasiński exposeerde tijdens zijn leven zowel in Polen als in New York, Parijs en in Tokio (Tokio Biënnale, 1970).

Zijn werk is onder andere te vinden in Centre Georges Pompidou in Paris, het de nationale musea in Warszawa, Kraków en Wrocław, het kunstmuseum in Łódź, de 'National Gallery' in Praag en Museum of Modern Art in New York. En nu dus voor een aantal maanden ook in Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1996 speelt Krasiński de bijrol van Professor Haneman in de film 'Autoportret z kochanką' (zie still uit compilatie op vimeo met de vrouwelijke hoofdrolspeelster Katarzyna Figura als Diana).

De tentoonstelling

Edward Krasiński is samengesteld door Leontine Coelewij, conservator Stedelijk Museum Amsterdam en Kasia Redzisz, conservator Tate Liverpool. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en Tate Liverpool.

Edward Krasiński is mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van het Adam Mickiewicz Institute, opererend onder het Culture.pl merk.

Bij bol.com is een uitgave te koop die vorig jaar verscheen toen het retrospectieve te zien was in Tate Liverpool en de video bij dit bericht dateert ook van die tentoonstelling.

Bron teksten: onder andere Stedelijk Museum en Culture.pl. Bron afbeeldingen: Site stedelijk museum en wikiart.org.

jun
29
do
Edward Krasiński – retrospectieve tentoonstelling @ Stedelijk Museum Amsterdam
jun 29 @ 10:00 – 18:00

Edward Krasiński - retrospectieve tentoonstelling

In het Stedelijk Museum Amsterdam is van 24 juni tot en met 15 oktober 2017 een tentoonstelling te zien met het werk van Edward Krasiński.  Krasiński is één van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse avant-garde van de jaren 60 en 70.

Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst. Bij het grote publiek is hij nog weinig bekend. De verklaring volgens curator Leontine Coelewij: “...we in het verleden eigenlijk heel weinig kennis hadden van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt, daar wisten we toen nauwelijks iets van. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunstscene. Deze tentoonstelling onderstreept de betekenis van zijn ruim 40 jaar omvattende oeuvre.”

Krasiński’s werk sluit aan bij de minimal art en conceptuele kunst van de jaren 60 en 70, internationale stromingen die goed verzameld zijn door het Stedelijk Museum.

'Lijnenspel'

In de jaren vijftig is Krasiński actief als schilder en grafisch vormgever. Begin jaren zestig maakt hij zijn eerste sculpturen in de vorm van schilderijen met een ruimtelijke component. Vanaf hier maakt hij meer en meer 'tekeningen' in de ruimte met zijn draad-sculpturen soms niet meer omvattend dan een eenvoudig lijnenspel.

De expositie in het Stedelijk omvat zijn gehele artistieke loopbaan vanaf de sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot aan de installaties van het begin van de 21e eeuw en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen. Krasiński liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een dadaïstische interesse in de rol van toeval.

In de tentoonstelling zijn ruim vijftig werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn. In 1968 introduceerde hij in zijn werk blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar materiaal, waarmee hij ruimtes en objecten met elkaar verbond. Het zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “I place it horizontally at a height of 130 cm everywhere and on everything. I encompass everything with it and go everywhere.”

In de tentoonstelling zijn ruimtelijke installaties van Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde. Krasiński’s atelier in Warschau, wordt in beeld gebracht in de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte. Verder komen de minder bekende performatieve kanten van zijn werk aan bod evenals zijn contact met kunstenaars als Daniel Buren en Tadeusz Kantor.

Belangrijke momenten: Protesten en een telex

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Krasiński Farewell to Spring, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In 1970 wordt Krasiński gevraagd om een bijdrage te leveren aan de internationale bieannale van Tokyo. Als zijn werkstukken te laat aan dreigen te komen stuurt een telex met daarin 5000 keer het woord 'Bleu'. Hij laat de 80-meter lange strip van de telex neerleggen als vervanging voor de eigenlijke kunstwerken. Als de verscheepte kunstwerken alsnog arriveren, worden deze tentoongesteld. De reep papier van de telex wordt in een kogelvrije glazen kist tentoongesteld.

"I went to the post office and sent a telex repeating “BLUE” five thousand times. Before that, I had sent a telegram to Tokyo that I would send a telex at a specified time and that they should scatter the very long stripe on the podium with the earlier telegram."

"After that there was nothing more I could do; it was so radical there was no turning back."

Dit wordt vaak beschreven als het begin van de Poolse conceptuele kunst.

Korte Biografie van Krasiński

Krasiński werd geboren in 1925 in Łuck (zo'n 400 kilometer  oost, zuid oost van Warszawa in de huidige Oekraïne) en studeerde in de jaren 40 aan de kunstacademie in Kraków. Van 1940-42 studeerde hij interieur ontwerp en grafisch ontwerp. De jaren na de oorlog verdiepte hij zich in de schilderkunst aan de hogeschool voor kunsten onder leiding van Władysław Jarocki, Wojciech Weiss, en Józef Mehoffer. Tijdens de oorlogsjaren kwam hij ook in contact met kunstenaar als Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski en Tadeusz Brzozowski.

In 1954 vestigde hij zich in Warszawa, waar hij de Galeria Foksal oprichtte met onder andere Tadeusz Kantor and Henryk Stażewski.  Met deze laatste deelde hij een atelier in Warschau  waar hij woonde en werkte, en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen. Krasiński exposeerde tijdens zijn leven zowel in Polen als in New York, Parijs en in Tokio (Tokio Biënnale, 1970).

Zijn werk is onder andere te vinden in Centre Georges Pompidou in Paris, het de nationale musea in Warszawa, Kraków en Wrocław, het kunstmuseum in Łódź, de 'National Gallery' in Praag en Museum of Modern Art in New York. En nu dus voor een aantal maanden ook in Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1996 speelt Krasiński de bijrol van Professor Haneman in de film 'Autoportret z kochanką' (zie still uit compilatie op vimeo met de vrouwelijke hoofdrolspeelster Katarzyna Figura als Diana).

De tentoonstelling

Edward Krasiński is samengesteld door Leontine Coelewij, conservator Stedelijk Museum Amsterdam en Kasia Redzisz, conservator Tate Liverpool. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en Tate Liverpool.

Edward Krasiński is mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van het Adam Mickiewicz Institute, opererend onder het Culture.pl merk.

Bij bol.com is een uitgave te koop die vorig jaar verscheen toen het retrospectieve te zien was in Tate Liverpool en de video bij dit bericht dateert ook van die tentoonstelling.

Bron teksten: onder andere Stedelijk Museum en Culture.pl. Bron afbeeldingen: Site stedelijk museum en wikiart.org.

jun
30
vr
Edward Krasiński – retrospectieve tentoonstelling @ Stedelijk Museum Amsterdam
jun 30 @ 10:00 – 18:00

Edward Krasiński - retrospectieve tentoonstelling

In het Stedelijk Museum Amsterdam is van 24 juni tot en met 15 oktober 2017 een tentoonstelling te zien met het werk van Edward Krasiński.  Krasiński is één van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse avant-garde van de jaren 60 en 70.

Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst. Bij het grote publiek is hij nog weinig bekend. De verklaring volgens curator Leontine Coelewij: “...we in het verleden eigenlijk heel weinig kennis hadden van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt, daar wisten we toen nauwelijks iets van. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunstscene. Deze tentoonstelling onderstreept de betekenis van zijn ruim 40 jaar omvattende oeuvre.”

Krasiński’s werk sluit aan bij de minimal art en conceptuele kunst van de jaren 60 en 70, internationale stromingen die goed verzameld zijn door het Stedelijk Museum.

'Lijnenspel'

In de jaren vijftig is Krasiński actief als schilder en grafisch vormgever. Begin jaren zestig maakt hij zijn eerste sculpturen in de vorm van schilderijen met een ruimtelijke component. Vanaf hier maakt hij meer en meer 'tekeningen' in de ruimte met zijn draad-sculpturen soms niet meer omvattend dan een eenvoudig lijnenspel.

De expositie in het Stedelijk omvat zijn gehele artistieke loopbaan vanaf de sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot aan de installaties van het begin van de 21e eeuw en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen. Krasiński liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een dadaïstische interesse in de rol van toeval.

In de tentoonstelling zijn ruim vijftig werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn. In 1968 introduceerde hij in zijn werk blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar materiaal, waarmee hij ruimtes en objecten met elkaar verbond. Het zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “I place it horizontally at a height of 130 cm everywhere and on everything. I encompass everything with it and go everywhere.”

In de tentoonstelling zijn ruimtelijke installaties van Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde. Krasiński’s atelier in Warschau, wordt in beeld gebracht in de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte. Verder komen de minder bekende performatieve kanten van zijn werk aan bod evenals zijn contact met kunstenaars als Daniel Buren en Tadeusz Kantor.

Belangrijke momenten: Protesten en een telex

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Krasiński Farewell to Spring, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In 1970 wordt Krasiński gevraagd om een bijdrage te leveren aan de internationale bieannale van Tokyo. Als zijn werkstukken te laat aan dreigen te komen stuurt een telex met daarin 5000 keer het woord 'Bleu'. Hij laat de 80-meter lange strip van de telex neerleggen als vervanging voor de eigenlijke kunstwerken. Als de verscheepte kunstwerken alsnog arriveren, worden deze tentoongesteld. De reep papier van de telex wordt in een kogelvrije glazen kist tentoongesteld.

"I went to the post office and sent a telex repeating “BLUE” five thousand times. Before that, I had sent a telegram to Tokyo that I would send a telex at a specified time and that they should scatter the very long stripe on the podium with the earlier telegram."

"After that there was nothing more I could do; it was so radical there was no turning back."

Dit wordt vaak beschreven als het begin van de Poolse conceptuele kunst.

Korte Biografie van Krasiński

Krasiński werd geboren in 1925 in Łuck (zo'n 400 kilometer  oost, zuid oost van Warszawa in de huidige Oekraïne) en studeerde in de jaren 40 aan de kunstacademie in Kraków. Van 1940-42 studeerde hij interieur ontwerp en grafisch ontwerp. De jaren na de oorlog verdiepte hij zich in de schilderkunst aan de hogeschool voor kunsten onder leiding van Władysław Jarocki, Wojciech Weiss, en Józef Mehoffer. Tijdens de oorlogsjaren kwam hij ook in contact met kunstenaar als Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski en Tadeusz Brzozowski.

In 1954 vestigde hij zich in Warszawa, waar hij de Galeria Foksal oprichtte met onder andere Tadeusz Kantor and Henryk Stażewski.  Met deze laatste deelde hij een atelier in Warschau  waar hij woonde en werkte, en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen. Krasiński exposeerde tijdens zijn leven zowel in Polen als in New York, Parijs en in Tokio (Tokio Biënnale, 1970).

Zijn werk is onder andere te vinden in Centre Georges Pompidou in Paris, het de nationale musea in Warszawa, Kraków en Wrocław, het kunstmuseum in Łódź, de 'National Gallery' in Praag en Museum of Modern Art in New York. En nu dus voor een aantal maanden ook in Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1996 speelt Krasiński de bijrol van Professor Haneman in de film 'Autoportret z kochanką' (zie still uit compilatie op vimeo met de vrouwelijke hoofdrolspeelster Katarzyna Figura als Diana).

De tentoonstelling

Edward Krasiński is samengesteld door Leontine Coelewij, conservator Stedelijk Museum Amsterdam en Kasia Redzisz, conservator Tate Liverpool. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en Tate Liverpool.

Edward Krasiński is mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van het Adam Mickiewicz Institute, opererend onder het Culture.pl merk.

Bij bol.com is een uitgave te koop die vorig jaar verscheen toen het retrospectieve te zien was in Tate Liverpool en de video bij dit bericht dateert ook van die tentoonstelling.

Bron teksten: onder andere Stedelijk Museum en Culture.pl. Bron afbeeldingen: Site stedelijk museum en wikiart.org.

jul
1
za
Edward Krasiński – retrospectieve tentoonstelling @ Stedelijk Museum Amsterdam
jul 1 @ 10:00 – 18:00

Edward Krasiński - retrospectieve tentoonstelling

In het Stedelijk Museum Amsterdam is van 24 juni tot en met 15 oktober 2017 een tentoonstelling te zien met het werk van Edward Krasiński.  Krasiński is één van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse avant-garde van de jaren 60 en 70.

Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst. Bij het grote publiek is hij nog weinig bekend. De verklaring volgens curator Leontine Coelewij: “...we in het verleden eigenlijk heel weinig kennis hadden van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt, daar wisten we toen nauwelijks iets van. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunstscene. Deze tentoonstelling onderstreept de betekenis van zijn ruim 40 jaar omvattende oeuvre.”

Krasiński’s werk sluit aan bij de minimal art en conceptuele kunst van de jaren 60 en 70, internationale stromingen die goed verzameld zijn door het Stedelijk Museum.

'Lijnenspel'

In de jaren vijftig is Krasiński actief als schilder en grafisch vormgever. Begin jaren zestig maakt hij zijn eerste sculpturen in de vorm van schilderijen met een ruimtelijke component. Vanaf hier maakt hij meer en meer 'tekeningen' in de ruimte met zijn draad-sculpturen soms niet meer omvattend dan een eenvoudig lijnenspel.

De expositie in het Stedelijk omvat zijn gehele artistieke loopbaan vanaf de sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot aan de installaties van het begin van de 21e eeuw en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen. Krasiński liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een dadaïstische interesse in de rol van toeval.

In de tentoonstelling zijn ruim vijftig werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn. In 1968 introduceerde hij in zijn werk blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar materiaal, waarmee hij ruimtes en objecten met elkaar verbond. Het zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “I place it horizontally at a height of 130 cm everywhere and on everything. I encompass everything with it and go everywhere.”

In de tentoonstelling zijn ruimtelijke installaties van Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde. Krasiński’s atelier in Warschau, wordt in beeld gebracht in de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte. Verder komen de minder bekende performatieve kanten van zijn werk aan bod evenals zijn contact met kunstenaars als Daniel Buren en Tadeusz Kantor.

Belangrijke momenten: Protesten en een telex

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Krasiński Farewell to Spring, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In 1970 wordt Krasiński gevraagd om een bijdrage te leveren aan de internationale bieannale van Tokyo. Als zijn werkstukken te laat aan dreigen te komen stuurt een telex met daarin 5000 keer het woord 'Bleu'. Hij laat de 80-meter lange strip van de telex neerleggen als vervanging voor de eigenlijke kunstwerken. Als de verscheepte kunstwerken alsnog arriveren, worden deze tentoongesteld. De reep papier van de telex wordt in een kogelvrije glazen kist tentoongesteld.

"I went to the post office and sent a telex repeating “BLUE” five thousand times. Before that, I had sent a telegram to Tokyo that I would send a telex at a specified time and that they should scatter the very long stripe on the podium with the earlier telegram."

"After that there was nothing more I could do; it was so radical there was no turning back."

Dit wordt vaak beschreven als het begin van de Poolse conceptuele kunst.

Korte Biografie van Krasiński

Krasiński werd geboren in 1925 in Łuck (zo'n 400 kilometer  oost, zuid oost van Warszawa in de huidige Oekraïne) en studeerde in de jaren 40 aan de kunstacademie in Kraków. Van 1940-42 studeerde hij interieur ontwerp en grafisch ontwerp. De jaren na de oorlog verdiepte hij zich in de schilderkunst aan de hogeschool voor kunsten onder leiding van Władysław Jarocki, Wojciech Weiss, en Józef Mehoffer. Tijdens de oorlogsjaren kwam hij ook in contact met kunstenaar als Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski en Tadeusz Brzozowski.

In 1954 vestigde hij zich in Warszawa, waar hij de Galeria Foksal oprichtte met onder andere Tadeusz Kantor and Henryk Stażewski.  Met deze laatste deelde hij een atelier in Warschau  waar hij woonde en werkte, en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen. Krasiński exposeerde tijdens zijn leven zowel in Polen als in New York, Parijs en in Tokio (Tokio Biënnale, 1970).

Zijn werk is onder andere te vinden in Centre Georges Pompidou in Paris, het de nationale musea in Warszawa, Kraków en Wrocław, het kunstmuseum in Łódź, de 'National Gallery' in Praag en Museum of Modern Art in New York. En nu dus voor een aantal maanden ook in Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1996 speelt Krasiński de bijrol van Professor Haneman in de film 'Autoportret z kochanką' (zie still uit compilatie op vimeo met de vrouwelijke hoofdrolspeelster Katarzyna Figura als Diana).

De tentoonstelling

Edward Krasiński is samengesteld door Leontine Coelewij, conservator Stedelijk Museum Amsterdam en Kasia Redzisz, conservator Tate Liverpool. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en Tate Liverpool.

Edward Krasiński is mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van het Adam Mickiewicz Institute, opererend onder het Culture.pl merk.

Bij bol.com is een uitgave te koop die vorig jaar verscheen toen het retrospectieve te zien was in Tate Liverpool en de video bij dit bericht dateert ook van die tentoonstelling.

Bron teksten: onder andere Stedelijk Museum en Culture.pl. Bron afbeeldingen: Site stedelijk museum en wikiart.org.

jul
2
zo
Edward Krasiński – retrospectieve tentoonstelling @ Stedelijk Museum Amsterdam
jul 2 @ 10:00 – 18:00

Edward Krasiński - retrospectieve tentoonstelling

In het Stedelijk Museum Amsterdam is van 24 juni tot en met 15 oktober 2017 een tentoonstelling te zien met het werk van Edward Krasiński.  Krasiński is één van de belangrijkste kunstenaars uit Oost-Europa en hoofdrolspeler van de Poolse avant-garde van de jaren 60 en 70.

Krasiński’s oeuvre, dat de laatste jaren wordt herontdekt door een jongere generatie kunstenaars en curatoren, heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de moderne kunst. Bij het grote publiek is hij nog weinig bekend. De verklaring volgens curator Leontine Coelewij: “...we in het verleden eigenlijk heel weinig kennis hadden van wat er zich afspeelde in de communistische landen achter het IJzeren Gordijn. Dat in Polen ook moderne kunst werd gemaakt, daar wisten we toen nauwelijks iets van. Ondanks de moeilijke omstandigheden waaronder men in Polen leefde, was er toch een vernieuwende kunstscene. Deze tentoonstelling onderstreept de betekenis van zijn ruim 40 jaar omvattende oeuvre.”

Krasiński’s werk sluit aan bij de minimal art en conceptuele kunst van de jaren 60 en 70, internationale stromingen die goed verzameld zijn door het Stedelijk Museum.

'Lijnenspel'

In de jaren vijftig is Krasiński actief als schilder en grafisch vormgever. Begin jaren zestig maakt hij zijn eerste sculpturen in de vorm van schilderijen met een ruimtelijke component. Vanaf hier maakt hij meer en meer 'tekeningen' in de ruimte met zijn draad-sculpturen soms niet meer omvattend dan een eenvoudig lijnenspel.

De expositie in het Stedelijk omvat zijn gehele artistieke loopbaan vanaf de sculpturen van gevonden materialen uit de vroege jaren 60 tot aan de installaties van het begin van de 21e eeuw en benadrukt zijn experimentele benadering in het maken van objecten, ruimtelijke installaties en tentoonstellingen. Krasiński liet zich inspireren door de vooroorlogse avant-garde bewegingen, zoals het Poolse constructivisme. Tegelijkertijd kenmerkt zijn werk zich door een speelse humor en een dadaïstische interesse in de rol van toeval.

In de tentoonstelling zijn ruim vijftig werken te zien, waaronder hangende objecten en draad-sculpturen, die getuigen van zijn belangstelling voor de sculptuur als lijn. In 1968 introduceerde hij in zijn werk blauw plakband, een eenvoudig kant-en-klaar materiaal, waarmee hij ruimtes en objecten met elkaar verbond. Het zou zijn handelsmerk worden. Zelf zei hij hierover: “I place it horizontally at a height of 130 cm everywhere and on everything. I encompass everything with it and go everywhere.”

In de tentoonstelling zijn ruimtelijke installaties van Krasiński te zien, waarin hij fotografie en beeldhouwkunst combineerde. Krasiński’s atelier in Warschau, wordt in beeld gebracht in de film Edward Krasiński’s Studio (2012) van de Frans-Amerikaanse filmmaker Babette Mangolte. Verder komen de minder bekende performatieve kanten van zijn werk aan bod evenals zijn contact met kunstenaars als Daniel Buren en Tadeusz Kantor.

Belangrijke momenten: Protesten en een telex

In de turbulente zomer van 1968 protesteerden studenten en de Poolse intelligentsia voor meer vrijheid. Dit werd de kop ingedrukt door de regering, die een verbod op het samenkomen van meer dan drie personen instelde. Als protestactie organiseerde Krasiński Farewell to Spring, een bal waar de belangrijkste spelers van de Poolse avant-garde aan deelnamen, in een carnavaleske setting van installatie, happening en feest. Het bal was een belangrijk moment voor Krasiński; vanaf dat moment ging hij zich toeleggen op het transformeren van de omgeving om hem heen.

In 1970 wordt Krasiński gevraagd om een bijdrage te leveren aan de internationale bieannale van Tokyo. Als zijn werkstukken te laat aan dreigen te komen stuurt een telex met daarin 5000 keer het woord 'Bleu'. Hij laat de 80-meter lange strip van de telex neerleggen als vervanging voor de eigenlijke kunstwerken. Als de verscheepte kunstwerken alsnog arriveren, worden deze tentoongesteld. De reep papier van de telex wordt in een kogelvrije glazen kist tentoongesteld.

"I went to the post office and sent a telex repeating “BLUE” five thousand times. Before that, I had sent a telegram to Tokyo that I would send a telex at a specified time and that they should scatter the very long stripe on the podium with the earlier telegram."

"After that there was nothing more I could do; it was so radical there was no turning back."

Dit wordt vaak beschreven als het begin van de Poolse conceptuele kunst.

Korte Biografie van Krasiński

Krasiński werd geboren in 1925 in Łuck (zo'n 400 kilometer  oost, zuid oost van Warszawa in de huidige Oekraïne) en studeerde in de jaren 40 aan de kunstacademie in Kraków. Van 1940-42 studeerde hij interieur ontwerp en grafisch ontwerp. De jaren na de oorlog verdiepte hij zich in de schilderkunst aan de hogeschool voor kunsten onder leiding van Władysław Jarocki, Wojciech Weiss, en Józef Mehoffer. Tijdens de oorlogsjaren kwam hij ook in contact met kunstenaar als Tadeusz Kantor, Jerzy Nowosielski en Tadeusz Brzozowski.

In 1954 vestigde hij zich in Warszawa, waar hij de Galeria Foksal oprichtte met onder andere Tadeusz Kantor and Henryk Stażewski.  Met deze laatste deelde hij een atelier in Warschau  waar hij woonde en werkte, en waar kunstenaars, schrijvers en intellectuelen bijeenkwamen. Krasiński exposeerde tijdens zijn leven zowel in Polen als in New York, Parijs en in Tokio (Tokio Biënnale, 1970).

Zijn werk is onder andere te vinden in Centre Georges Pompidou in Paris, het de nationale musea in Warszawa, Kraków en Wrocław, het kunstmuseum in Łódź, de 'National Gallery' in Praag en Museum of Modern Art in New York. En nu dus voor een aantal maanden ook in Stedelijk Museum Amsterdam.

In 1996 speelt Krasiński de bijrol van Professor Haneman in de film 'Autoportret z kochanką' (zie still uit compilatie op vimeo met de vrouwelijke hoofdrolspeelster Katarzyna Figura als Diana).

De tentoonstelling

Edward Krasiński is samengesteld door Leontine Coelewij, conservator Stedelijk Museum Amsterdam en Kasia Redzisz, conservator Tate Liverpool. De tentoonstelling is een samenwerking tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en Tate Liverpool.

Edward Krasiński is mede tot stand gekomen dankzij de bijdrage van het Adam Mickiewicz Institute, opererend onder het Culture.pl merk.

Bij bol.com is een uitgave te koop die vorig jaar verscheen toen het retrospectieve te zien was in Tate Liverpool en de video bij dit bericht dateert ook van die tentoonstelling.

Bron teksten: onder andere Stedelijk Museum en Culture.pl. Bron afbeeldingen: Site stedelijk museum en wikiart.org.