fbpx

Lion’s gate, wegdromen en wakker worden…

Polen heeft een bloeiende jazzscene zoals volgers van Polen in Beeld weten (zie hier de berichten met de tag 'Jazz'). Soms gaan we gericht op zoek naar nieuwtjes, soms komt een nieuw album en artiest op je pad. Dat is het geval met het debuutalbum Lion's gate van Michał Salamon.

Het album wat in augustus uitkwam bevat tien tracks van deze pianist en is, voor zo ver wij kunnen zien het eerste volledige album wat hij heeft opgenomen. Hiervoor dook hij met Mikołaj Kostka (viool), Zbyszek Szwajdych (trompet/bugel), Miłosz Skwirut (bas) en Dawid Fortuna (drums) de opname studio in van Leszek Możdżer.

Salamon studeerde jazzpiano aan de 'Akademii Muzycznej' in Kraków een opleiding op het gebied van muziekkunst en koordirectie. Hij heeft ook ervaring met het arrangeren en produceren van concerten en grote artistieke evenementen. Zo was hij producent van 'Tribute to Amy Winehouse feat. Kayah' waarvoor hij ook de arrangementen schreef voor alle 18 stukken die tijdens het concert werden uitgevoerd.

De keuze voor het maken van een instrumentaal album motiveert Michał Salamon op zijn site als volgt: "Het voelde natuurlijk en spontaan tijdens het componeren van Lion's Gate, om geen woorden te gebruiken. De inhoud en het medium kun je zien als de vorm van communicatie, maar als componist gebruik ik liever de taal van geluid, wat mij, maar ook de luisteraar, meer vrijheid van interpretatie geeft."

 "Vanaf mijn eerste gedachten die het hele creatieve proces op Lion's Gate op gang brachten, vanaf de eerste noten die we opschreven, werd dit album een ​​nieuwe fase in mijn leven", legt Salamon uit op de toonaangevende Poolse site jazzpress.pl. “Eigenlijk gaat deze plaat over het leven. Of over het zoeken naar het licht dat erin zit. Als je geest de beperking verwerpt die altijd worden opgelegd, wordt het leven perfect”.

Tekst gaat verder onder video

Op de site van de Salomon is de volgende quote van Możdżer te lezen:

A very spacious and beautiful album, skilfully constructed and full of good ideas. Frankly speaking, I’m a bit jealous of Salamon as I would like to record one like it myself.

Leszek Możdżer

Als luisteraar kunnen we ons er wat bij voorstellen want af en toe roepen de tracks inderdaad de associatie met Możdżer op. Ze zijn tegelijkerttijd eigen genoeg om onderscheidend te zijn. De tracks zijn, na het bewust 'haperende' begin in de eerste track Birth in een harmonieuze flow komt waarin de instrumenten elkaar mooi volgen of juist tegendraads elkaar aanvullen. Hierdoor is het de jazzsoort waarbij je heerlijk kan wegdromen, op zoek naar het genoemde licht. Toch zitten er genoeg verrassingen in om je op een prettig manier weer wakker te schudden zodat je weer moet opletten welke afslag de track nu neemt.

Een persoonlijke favoriet is A new beginning waar de piano een rif inzet als fundament. Met een ingetogen viool pakt het nummer je beet om weg te dromen totdat je weer bij de les wordt getrokken door het koper als die de mist wegblaast en op een mooie herfstmorgen waarna je zeven minuten kan genieten van speels dartelende bladeren in herfstkleuren in een langzaam toenemende maar heel aangename najaarsbries. Aansluitend zet Re-Birth je weer in het hier en nu.

Het album is op spotify te beluisten en via de store van Możdżer te bestellen.

Reacties zijn gesloten.