fbpx

Poolse bedrijven zoals LPP trekken naar het westen

Poolse bedrijven zoals LPP trekken naar het westen

In de Financial Times (FT) een long read over de expansie van Poolse bedrijven in West-Europa met als voorbeeld Reseved eigendom van LPP. LPP is een holding met verschillende retailketens voor kleding. Dat LPP er in slaagt om te groeien terwijl bij ons met regelmaat ketens de deuren sluiten (deze week nog Men at Work) mag opmerkelijk genoemd worden. In dit artikel een samenvatting van de long read hier en daar voorzien van onze eigen inzichten.

De groei van de Poolse economie

Een belangrijk gegeven waarom Poolse bedrijven kunnen groeien is het feit dat de Poolse economie al jaren op rij groeit. Zelfs tijdens het hoogte punt van de financiële crisis, ide nagenoeg aan Poolse banken voorbij ging, bleef de economie groeien.

Vergelijk bijvoorbeeld de ontwikkeling van het Bruto Binnenlands Product per hoofd van de bevolking van Polen met dat van de EU28 als benchmark (=100) en Nederland. Wat opvalt is dat Polen een relatieve groeier is en Nederland een relatieve daler. Polen is met een 'score' van 70 Griekenland voorbij (67) en heeft al volgend 'westers' land Portugal om in te halen met een score van 77. Overigens zitten veel voormalige 'Oostblok' landen op het zelfde niveau en heeft bijvoorbeeld de Baltische staat Litouwen Portugal al voorbij gestreefd.

Daarbij helpt het waarschijnlijk dat bedrijven in Polen een thuismarkt hebben van ongeveer 40 miljoen consumenten die steeds meer te besteden hebben.

Een andere ontwikkeling die kledingketens een duwtje in de rug geeft is de grootschalige ontwikkeling van overdekte winkelcentra. Iedere zichzelf respecterende (provincie)stad heeft een of zelfs meerdere grote overdekte centra waarin een pallet aan winkels te vinden is. Vaak gecombineerd met met bioscopen en grote supermarkten van internationale ketsen als Tesco of Carrefour.

De stap naar het buitenland

Voor succesvolle bedrijven komt uiteraard op een gegeven moment ook binnen Polen een maximum inzicht. Logisch dat dan over de grenzen heen wordt gekeken. Volgens de FT is daarbij eerst de stap gemaakt naar de andere ontwikkelde economien in het oosten. Daar is qua economische groei en vastgoed in winkelcentra immers een zelfde ontwikkeling gaande.

Nu volgt dan de stap naar het westen. Mede ingegeven doordat grote ondernemen ook steeds vaker aandeelhouders heb vanuit het 'westen' aldus de FT.

Behalve LPP maken bijvoorbeeld ook financiële instelling de stap de grens over. Ook zij kijken daarbij naar de UK. Wat daar een rol bij speelt is dat ze daar duidelijke doelgroep hebben van ongeveer 1 miljoen Polen die daar wonen en werken.

De stap van LPP

LPP, met een beurswaarde van meer dan 4,5 miljard, heeft  in 2014 al de stap gemaakt naar Duitsland. Daarbij wordt nog geen winst gemaakt maar de topman Marek Piechocki van LPP, met een beurswaarde van meer dan 4,5 miljard, geeft aan dat dit wel in het verschiet ligt in 2021 en dat ook andere grote merken zoals H&M in Duitsland 7 - 10 jaar moesten wachten op zwarte cijfers.

r aanleiding van de opening van de eerste winkel in Engeland, notabene in Oxford Street in Londen, kopte Harpers Bazaar met "Dit kan weleens de nieuwe H&M of Zara worden". Behalve deze A-locatie pakte het merk ook uit met het model Kate Moss als boegbeeld van de opening. Het is overigens interessant om te zien dat Piechocki aangeeft dat een formule in het buitenland uitrollen een leerproces is tot op het niveau van het gebruik van etalagepoppen aan toe. Ook geeft hij aan dat hij naar steden wil waar mensen heen gaan om te shoppen. Vandaar de keuze voor Londen maar Piechocki noemt ook Parijs. Mogelijk dat Amsterdam ook in dat rijtje past?

Behalve het hier genoemde merk Reserved heeft LPP s.a. in totaal vijf kledingmerken en ketens:

  • Reserved: een merk voor zowel vrouwen, mannen als kinderen. Behalve Duitsland en de UK ook al in Frankrijk. Spanje en Italië aanwezig;
  • Cropp: Steekwoorden zijn volgens LPP: Jongeren, Urban, Trendy;
  • House: Steekwoorden: Studenten, Jong volwassenen M/V, optimistisch en vrolijk;
  • Mohito: Voor sterke onafhankelijke vrouwen. Dit merk is al in Duitsland te verkrijgen;
  • SiNSAY: Voor zeer expressieve meiden die de laatste trends volgen. Ook dit merk heeft de stap naar Duitsland al gemaakt.

De storelocator op de website van House illustreert heel mooi hoe het merk zich vooral in Polen en naar het oosten toe heeft ontwikkeld.

Het is voorlopig in Nederland dus nog even afwachten of en wanneer we deze merken in ons straatbeeld zien. Tot die tijd wordt het of naar Duitsland, Polen of een tripje naar Londen boeken.

Lees ons eerdere bericht over Reserved: De succesvolle groeier.

Foto: De shop in Oxford Street met Kate Moss als aandachtstrekker Site LPP

Reacties zijn gesloten.