Staking van Poolse leerkrachten: Les in democratie

Staking van Poolse leerkrachten: Les in democratie

Hoewel buiten Polen nauwelijks opgemerkt stond april in Polen in het teken van de staking van de Poolse leerkrachten. Drie weken lang waren de meeste scholen dicht. Pas toen de regering dreigde met een wet waardoor de overheid de eindexamens zou gaan afnemen, bonden de stakers in en gingen ze na pasen weer aan het werk maar wel met de belofte om in het najaar opnieuw in staking te gaan.

Op de onafhankelijke site MO.be een lang artikel over deze staking een waarom het meer is dan alleen maar een staking voor extra salaris en minder werkdruk (vergelijk met de stakingen in Nederland). In Polen is het een signaal geworden dat, hoewel de regering misschien de absolute macht heeft in het parlement, in de samenleving nog een krachtig tegengeluid gehoord kan worden. Dit schept met de aankondiging voor de staking in het najaar, als in november verkiezingen gehouden gaan worden, het vooruitzicht van een turbulente herfst.

Tanende invloed?

De staking is nochtans het duidelijkste teken aan de wand van de tanende invloed van de rechts-populistische regeringspartij Recht en Rechtvaardigheid (PiS): de vele steunbetogingen gaan om meer dan enkel een ondersteuning van de leerkrachten, ze maken het bredere verzet tegen de autoritaire regering zichtbaar. (MO.be)

Op de onafhankelijke nieuwsite MO.be staat een overzichtelijke analyse van de staking en de achtergronden.

  • Over het dilemma bij de stakers om de staking op te schorten of door te zetten.
  • Over het statement van de regering dat er geen geld is voor het onderwijs terwijl aan de andere kant een pakket maatregelen wordt afgekondigd qua subsidies voor landbouw en gezinnen. Een duidelijke poging de eigen achterban gunstig te stemmen in aanloop naar de EU verkiezingen over een paar weken.
  • Over de rol van de regeringsgezinde media die bijvoorbeeld de leider van de betrokken vakbond ZNP afbeeld met een machinegeweer als 'gijzelaar van schoolkinderen'.
  • Over de stijging van de salarissen die achterblijft bij het gemiddelde en de toegenomen werkdruk door een onderwijshervorming.
  • Over de steun aan de leerkrachten vanuit andere burgerbewegingen en de politiek.

Les in democratie

Lees het hele artikel van Pieter Stockmans met de titel "Strajk! Leerkrachten geven Polen les in democratie, door te staken" op Mo.be. Deze titel verwijst naar een uitspraak opgetekend uit de mond van een zeventienjarige leerling: "Jullie gaven dan wel geen les, maar jullie gaven ons een les in democratie".

Lezing

MO organiseert samen met Amnesty International op 2 mei in Gent een lezing 'Het einde van de Poolse rechtstaat?' met onder andere de journalist Pieter Stockmans en Amnesty-onderzoekster Barbara Cernusakova. Zij onderzoekt al jaren de mensenrechtensituatie in Polen. Cernusakova bracht schendingen van het recht op vreedzaam protest in kaart en onderzoekt hoe de onafhankelijkheid van de rechtsstaat wordt bedreigd.

Ook aanwezig is een van de veertien vrouwen die tijdens de jaarlijkse onafhankelijksheidsmars op 11 november door omstanders werden belaagd vanwege hun banner 'Stop fascisme'. Tegen haar, Elżbieta Podleśna en de andere vrouwen werd vervolgens een onderzoek gestart voor het verstoren van een legaal protest. Negen van hen kregen na afloop een boete.  Meer over hun strijd op deze pagina van Amnesty International.

Een aantal van de veertien vrouwen met hun spandoek (via site Amnesty International).

 

Reacties zijn gesloten.